خیابان هارونیه

هتل مجلل چهارباغ
هتل مجلل چهارباغ

خیابان هارونیه

Safavid Dynasty

Behzad Davari Group

در محوطه هارونیه مناره‌ای سلجوقی با تزئینات زیبا وجود دارد که علاوه بر کاربری‌های گوناگون ماذنه نیز بوده و در کنار آن مسجد و احتمالاً مکان‌های عمومی دیگری نیز بوده است که در دوران بعدی به‌خصوص صفوی ملحقات جدیدی به آن افزوده شده است. این بنا با خشت، آجر، سنگ و ملات‌های مختلف ساخته و معماری شده است. در این بنا شیوه‌های تزئینات گوناگونی به‌خصوص در بدنه و سقف به کار رفته که از آن جمله می‌توان به کاشی‌کاری، مقرنس‌کاری و گره‌بندی، نقاشی‌دیواری، گچ‌بری، آینه‌کاری، چوب‌آرایی، فلزکاری، حجاری، چاپ و هنرهایی همچون نقاشی، تذهیب و تشعیر، خوشنویسی اشاره کرد. بنای هارونیه با حیاط بزرگ تزئین شده با آجر و کاشی و گچ، حجاری ازاره‌ها و کف و سنگاب وسط حوض و حجره‌های دوراردور که از طرفی به بازار بزرگ اصفهان و از طرفی به بازار هارونیه (یا “هالّاوِلات” به لحجه اصفهانی شاید مخفف هارون ولایت باشد) با درب‌های بزرگ با استادی کامل ساخته شده مشرف است. درآیگاه و سکو، مانند بسیاری از بناهای اصفهان جزو جدایی ناپذیر بنا هستند و همچنین هشتی و دالان که حیاط حجره‌دار را به آستانه متصل می‌کنند. اصل بنا در جبهه جنوبی قرار دارد که شبیه به چهارتاقی‌های قدیم ایران بر روی ضریح مطلا، میناکاری و قلم زنی و سنگ مزار نفیس با گنبدی فیروزه‌ای برافراشته و دوار که با کاشی‌های زیبا با نفوش اسلیمی و سَرتُرنج و همچنین خط مُعَقِّلی بر زمینه فیروزه‌ای آراسته شده است. سقف زیر گنبد با نقوش تزئینی بر سفید گچ و دیوارها با برجسته‌کاری خوشنویسی و ختایی با کتیه‌های دورادور و قابی و ازاره‌ها با کاشی‌کاری لاجوردی مسحور کننده پوشش و تزئین یافته است. کف حرم از سنگ مرمر بسیار خوشرنگ پوشیده شده است. مدخل مربوط به فضای اصلی حرم و در کنار در ورودی حرم و همچنین بر تقسیم‌بندی‌های سقف با نقاشی‌دیواری‌های استادانه به شیوه مذهبی اولیه که از اواخر دوران صفوی آغاز و به شیوه نقاشی قهوه‌خانه منتهی می‌شود کشیده شده است.

صفحه اصلی

دیدگاه شما