برای مشاوره رایگان تماس بگیرید ۰۹۱۳۱۰۸۰۱۷۹
استعلام قیمت

تجربه کاربری (User Experience) یا UX

همان‌طور که می‌دانید تجربه کاربری (User Experience) یا UX به تجربه یک فرد گفته می‌شود که از تعامل او با تمام جنبه‌های یک سرویس یا محصول حاصل می‌شود.به زبان دیگر UX شامل رفتارها، نگرش‌ها و احساسات یک کاربر دربارهٔ استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس خاص است. تجربهٔ کاربری جنبه‌های کاربردی، تجربه شده، اثرگذار به صورت عاطفی، معنادار و ارزش‌مند تعامل انسان و رایانه و مالکیت محصول را در بر می‌گیرد. علاوه بر این، برداشت یک فرد از جنبه‌های مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان و کارایی نیز در گسترهٔ تجربهٔ کاربری قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، تجربهٔ کاربری همان خاطره‌ای است که با استفاده از یک محصول، سامانه یا سرویس در ذهن کاربر نقش می‌بندد. پرسش و پاسخ هایی که در ذهن یک کاربر ( در مرحله کارکرد سامانه / محصول ) و از طرفی یک طراح تجربه کاربری (در مرحله بهینه سازی و طراحی UX یک سامانه / محصول) با آن درگیر می شود:


             چه چیزی ؟ ( What )
             در چه زمانی؟ ( When )
             در کجا ؟ ( Where )
             چرا ؟ ( Why )
             چگونه ؟ ( How )

در مرحله نخست می بایست یک طراح تجربه کاربری خود به این پرسش ها پاسخی قانع کننده ارائه کند ( شناخت سیستم ) و سپس این پاسخ ها را به نحوی کاربر پسند در محصول یا سامانه قرار دهد . در واقع این پرسشها و نحوه پاسخ دهی به آن تعاملی است از عملکرد موفقیت آمیز یک طراح تجربه کاربری و کاربر ، به این معنا که اگر کاربر بتواند پاسخ های مناسبی بعد از عملکرد سیستم ارائه کند آن زمان می توان ادعا نمود که طراح UX سامانه / محصول ، عملکردی مثبت داشته است. البته این تمام ماجرا نیست ، کاربر پس از این مرحله قطعا عاشق محصول یا سامانه شما نخواهد شد و یا به یک کاربر وفادار به کسب و کارتان تبدیل نخواهد شد. یکی دیگر از وظایف طراح UX ترکیب موفق از کسب و کار ، طراحی و تکنولوژی است. علاوه بر این، برداشت یک فرد از جنبه‌های مختلف یک سامانه مانند سودمندی، کاربری آسان و کارایی نیز در زیرمجموعه تجربهٔ کاربری قرار می‌گیرد.


عناصر اصلی در طراحی تجربه کاربری

۱ • ارزش آفرینی ( Value )

۲ • کاربردپذیری ( Usability )

۳ • مطلوبیت و سودمندی ( Desirability )

۴ • وفق پذیری و سازگاری ( Adaptability )


Value – ارزش آفرینی (۱)

• آیا این محصول برای کاربر مفید است؟ • آیا در مقابل سایر رقبا و محصولات مشابه ارزش جدیدی برای کاربر خلق می کند؟ ارزش آفرینی برای کاربر می تواند کسب و کار را به موفقیت برساند. محصولات زیادی وجود دارند که کاربردپذیری خوبی نیز دارند اما در کسب و کار موفقیت چندانی به دست نمی آورند. باید این پرسش مطرح گردد که آیا این محصول و طراحی برای کاربر ارزش جدیدی خلق می کند؟ به چه علت کاربر باید محصولات موجود در بازار را رها کرده و از محصول شما استفاده کند؟ به عنوان مثال دیگر اگر گوشی های نسل قدیم و گوشی های هوشمند فعلی را مقایسه کنیم با آنکه استفاده از گوشی های قدیمی آسان تر به نظر می رسید اما بازار را به نسل جدید گوشی ها واگذار کردند که دلیل آن کاملا مشخص است. کاربران به دنبال ارزش های جدیدی مثل جستجو در صفحات وب ، استفاده از موزیک و ویدئو ، بازی ها ، مسیریابی و... هستند.


Usability – کاربردپذیری (۲)

• آیا کاربران موفق به انجام درخواست هایشان می شوند؟ تعریف کاربردپذیری از دیدگاه « سازمان بین‌المللی استانداردسازی »: میزانی که یک محصول می‌تواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینهٔ مورد استفاده تأمین کند.کاربردپذیری به افزایش میزان سهولت و سرعت انجام درخواست کاربران با محصول و به طور کل افزایش سطح رضایتمندی تمرکز دارد. اهداف کاربردپذیری هدف‌های اصلی در کاربردپذیری عبارتند از:


اثربخشی (Effectiveness) اثربخشی (Effectiveness)
نشان می‌دهد که یک محصول، چقدر در زمینه مورد استفاده‌اش، مناسب و اثربخش است. خصیصهٔ کارآمدی، به توانایی محصول در برآورده‌کردن نیازهای کاربر اشاره می‌کند.
کارآیی (Efficiency) کارآیی (Efficiency)
یک محصول، چقدر به کاربران کمک می‌کند تا عملیات مورد نظرشان را به انجام برسانند. خصیصهٔ کارآیی، به کیفیت عملکرد محصول در زمان استفاده، و قابلیت‌های آن برای افزایش بهره‌وری اشاره دارد.

ایمنی (Safety) ایمنی (Safety)
نشان می‌دهد که یک محصول، چگونه از کاربران در مقابل شرایط خطرناک و وضعیت‌های ناخواسته، محافظت می‌کند. یک محصول خوب، باید از کاربر در برابر عوامل خارجی خطرناک (مثل تشعشع)، یا انجام اعمال ناخواسته به طور اتفاقی، محافظت کرده و در صورت امکان، به قابلیت‌های واگرد (Undo)، و ترمیم (Recovery) و احیا (Restore) نیز مجهز باشد.
امکانات (Utility) امکانات (Utility)
یک محصول، چه قابلیت‌های عملیاتی مناسبی را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند آنچه را که می‌خواهند، انجام دهند، یا به آنچه که نیاز دارند، دست پیدا کنند. یک محصول خوب، باید امکانات متنوعی را برای ساده‌کردن و تسریع انجام عملیات‌ها - به روشی که کاربر می‌پسندد - فراهم کند. مثلاً برخی نرم‌افزارها به میان‌برهایی مجهز هستند که انجام یک عملیات طولانی را ساده‌تر می‌کنند.

آموزش‌پذیری(Learnability) آموزش‌پذیری(Learnability)
نشان می‌دهد که آموختن نحوه استفاده از سیستم، چقدر آسان است.اگر مشتری از خرید قبلی خود – یا یکی از آشنایان – تجربه خوبی نداشته باشد، علارغم نیاز به محصول، فروشنده را ناخودآگاه غیر متعهد و متقلب تصور می‌کند، حتی اگر خرید قبلی از یک آگهی تلوزیونی باشد، از نظر او خرید غیرحضوری این مشکلات را دارد.
یادآوردپذیری(Memorability) یادآوردپذیری(Memorability)
نشان می‌دهد که به خاطرآوردن نحوه استفاده از یک محصول، چقدر آسان است؛ معمولاً هدف‌های کاربردپذیری در قالب پرسش مطرح می‌شوند تا جنبه‌های مختلف یک محصول، مورد ارزیابی قرار بگیرد. برای نمونه، پرسش «چه مدت طول می‌کشد تا کاربر، نحوه استفاده از قابلیت‌های اولیه این مرورگر وب را یاد بگیرد؟»


Desirability - مطلوبیت و سودمندی (۳)

• آیا استفاده از این محصول برای کاربر جذاب و لذت بخش است؟ یکی دیگر از عناصر در کنار ارزش آفرینی و کاربردپذیری محصول ، لذت و جذابیت استفاده از محصول است. یکی از موفق ترین محصولات دهه اخیر iPod شرکت اپل است که به خاطر جذابیت و لذت بخش بودن محصول به موفقیت های زیادی دست یافت. فرم سریع و آسان دایره ای برای اسکرول کردن و دسترسی سریع تر به تمامی دکمه ها یکی از دلایل آن است. برای درک بهتر ساختار دکمه ها قانون Fitts در تجربه کاربری را بررسی می‌کنیم : اندازه و فاصله شیء با کاربر در مدت زمان دسترسی و کارآیی آن موثر است. این قانون در سال ۱۹۵۴ توسط پاول فیتس – روانشناس – ابداع شد .


Adaptability - وفق پذیری و سازگاری (۴)

 • آیا محصول به راحتی قابل دسترس و استفاده است؟ وفق پذیری و سازگاری بخشی است که به طور مستقیم بر روی نصب ، دانلود ، خرید و سفارش و در نهایت استفاده از محصول یا خدمات تاثیر می گذارد و ارتباط خیلی نزدیکی با کاربردپذیری محصول دارد. به عنوان مثال در هنگام استفاده از برخی وب سایت ها با مرورگر موبایل به شما استفاده از نسخه اپلیکیشن جهت دسترسی بهتر پیشنهاد می شود و یا در دستگاه های مختلف شما نسخه مطابق و بهینه شده ای برای دستگاه خواهید یافت. این موضوع برای سایت خوان ها و سایر تجهیزاتی که دسترسی لازم به افراد دارای محدودیت های فیزیکی(نابینایان یا کوربینی و..) را فراهم می کند نیز بسیار موثر است.


جمع بندی

می توان با طرح این چند پرسش ارزیابی اولیه و نسبتا خوبی از وضعیت فعلی و پیشرفت در طراحی محصول تهیه کرد.
درک کاربر ارزیابی محصول VALUE کاربر به چه چیزی نیاز دارد؟
آیا به طور کامل به نیاز پاسخ داده شده و ارزشی خلق شده است؟
USABILITY کاربر درخواستش را چطور انجام می دهد؟
آیا کاربر موفق به انجام درخواست و دریافت پاسخ مناسب شده است؟
DESIRABILITY میل و شوق کاربر در چه چیزی است؟ آیا استفاده از محصول و خدمت لذت بخش و جذاب است؟ ADAPTABILITY کاربر در کجا به دنبال پاسخ می گردد؟ آیا کاربر دسترسی لازم برای دریافت نیاز خود را دارد؟

پیشرفت تدریجی و مداوم در طراحی تجربه کاربری

مواردی در خصوص پیشرفت تدریجی و مداوم در مسیر طراحی تجربه کاربری وجود دارد که طراح می تواند تا حد قابل قبولی از خلق یک تجربه کاربری خوب و ارزیابی شده اطمینان حاصل کنند.


۱. اجرای فرآیند نمونه سازی تناوبی (Iterative Prototyping) به این معنا که فرآیند تولید نمونه اولیه محصول، طی چند مرحله مورد بازبینی و اصلاح قرار می گیرد و در هر مرحله محصولی بهینه تر و کارآمدتری خلق می شود.


۲. به کار بردن تکنیک های کاربر پژوهی و متدهای طراحی تجربه کاربری با بهره گرفتن از تکنیک های موجود می توان از برطرف سازی نیاز و خواسته واقعی کاربر تا حد قابل قبولی اطمینان حاصل کرد . در ادامه به معرفی مختصری از متدهای این بخش می پردازم.


۳. مطالعه و دانش در خصوص رفتار انسان ما برای انسان طراحی می کنیم و نه ماشین، دانش این موضوع که انسان چه مواردی را از لحاظ ذهنی می پذیرد و از چه مواردی به طور فطری اجتناب می کند، در پروسه طراحی و تولید محصول می تواند بسیار مفید باشد.


افراد چه مواردی را درک می کنند؟ بررسی و شناخت این موضوع که افراد چگونه اطلاعات مورد نظرشان را به دست می آورند. کاربران به طور معمول چه کارهایی را انجام می دهند؟ بررسی و شناخت این موضوع که افراد در سراسر جهان به طور معمول چگونه تصمیم گیری می کنند و همچنین از فعالیتشان در یک سیستم تا مشاهده نتایج را چگونه ارزیابی و بهره برداری می کنند. چگونه هیجان و منطق در تصمیم گیری و رفتار افراد موثر است؟ بررسی و شناخت این موضوع که چگونه ، در چه زمانی و چرا رفتارهای منطقی، هیجانی - احساسی می تواند منجربه رفتارهای متفاوتی از سوی افراد شود و نقش تصمیمات هیجانی - احساسی در خلق یک تجربه کاربری خوب چیست.

سه مرحله فرآیند طراحی تناوبی :




۱ • ارزیابی (Assessment) ارزیابی و تحقیق


۲ • طراحی (Design)


۳ • ساخت (Build)






۱. ارزیابی (Assessment)

ارزیابی و تحقیق بر روی اینکه واقعا کاربر چه کارهایی با محصول انجام می دهد و چه نیازهایی دارد، درک و پاسخ دادن به این دو پرسش باعث برطرف کردن مشکلات و بهبود محصول در هر مرحله خواهد شد. این بخش در واقع همان مراحل تحقیقات کاربری (Ux Research) است که شامل : • مصاحبه (Interview) • مشاهدات عینی کاربران (Observation) • پرسشنامه (Survey) • تست های کاربری از پروتوتایپ و محصول اصلی (User Testing) • متدهای بازرسی و اکتشافی (Inspection Methods)


۲. طراحی (Design)

با توجه به اطلاعات به دست آمده از مرحله ارزیابی ،ایده پردازی و اصلاحاتی در طراحی اعمال می شود و همچنین راهکارها و مسیرهای بهینه تری برای برطرف کردن مشکلات گزارش شده طراحی می کنند. این بخش در واقع همان پروسه طراحی تجربه کاربری (UX Design) است که شامل : • طراحی پرسنا ، سناریو ها (Persona , Senarios) • طراحی های اولیه و ایده پردازی (Sketching and Ideation) • استوری بورد یا خلق داستان (Storyboarding) • تعیین مسیر حرکت کاربر و ناوبری (Design Mapping and Navigation) • بررسی رقبا و نمونه های مشابه (Comprative Research) • ایجاد Lo-, Mid-, Hi-Fidelity پروتوتایپ


۳. ساخت (Build)

در این مرحله با توجه به اطلاعات و ارزیابی های انجام شده و طرح های جدید، اقدام به ایجاد نسخه Prototype کرده تا با کمک آن بتوان کاربران را مورد ارزیابی مجدد قرار داد. از نتایج این ارزیابی باید بفهمیم که آیا این تغییرات در مسیر موفقیت آمیزی بوده است یا خیر؟ این فرآیند تناوبی تا رسیدن به محصول نهایی چند مرتبه تکرار می گردد.


نتیجه گیری

طراحی تجربه کاربری (UX) موبایل، یکی از مهمترین مواردی است که باید هنگام ساختن وبسایت یا اپلیکیشن موبایل، راجع به آن فکر کنید. و نیازهای کاربران آن، بطور پیوسته نیاز تغییر دارد. یک رابط کاربری آسان برای استفاده ایجاد کنید و از فناوری و ویژگی های مدرن بهره ببرید، تا چیزی را که کاربران می خواهند با آن مشغول شوند، خلق کنید.

email
email
email

نقد و بررسی طراحی و سئو سایت در شرکت طراحی سایت نورو وب

سلام، لطفا
برای
طراحی
  • طراحی
  • سئو
  • ایجاد برندینگ
سایت
فروشگاهی
  • فروشگاهی
  • شرکتی
  • شخصی
  • صنعتی
  • گردشگری
  • املاک
  • آموزشی
  • سایر
با بودجه حدودی
۱ تا ۵ میلیون تومان
  • ۱ تا ۵ میلیون تومان
  • ۵ تا ۱۵ میلیون تومان
  • ۱۵ میلیون تومان و بیشتر
به اینجانب
نام و نام خانوادگی من
  • ثبت
  • به عنوان مثال: علی رحیمی یا مریم عسگری
از طریق
شماره همراه من
  • ثبت
  • به عنوان مثال: ۰۹۱۳۲۲۵۹۵۰۰
مشاوره رایگان بدهید.
درخواست مشاوره
طراحی سایت و اپلیکیشن و پیج اینستاگرام نورووب
۰۹۱۳۱۰۸۰۱۷۹
ارسال
طراحی سایت و اپلیکیشن و پیج اینستاگرام نورووب
دفتر تهران:
بلوار کشاورز
وصال شیرازی | شماره ۱۲۸
۰۲۱۶۶۴۸۹۰۱۱
۰۲۱۶۶۴۸۹۰۱۲
دفتر اصفهان:
هشت بهشت شرقی
حمزه شمالی | شماره یی
۰۹۱۳۶۹۱۵۷۴۹
۰۹۱۳۱۰۸۰۱۷۹
تماس با نورو وب